2013年6月17日月曜日

Suikinkutsu 水琴窟(すいきんくつ)

Suikinkutsu 水琴窟


Suikinkutsu (Japanese garden)

http://youtu.be/iXRkYJ3uJ9o



公開日: 2012/03/03
suikintsu : myoushinn-Ji Temple (Kyoto)
when you can't sleep
to help you sleep
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Hands On (Japan version) Suikinkutsu Part 3 of 5



アップロード日: 2009/07/24
Suikinkutsu means a water harp hollow in Japanese. It is a jar buried in the corner of the garden and it makes music-like sound generated by water drips. The film finds a practice in which Japanese people show their love of nature.

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Momentism 2: Suikinkutsu (water chime) at Enkoji Temple, Kyoto

http://youtu.be/vendOO0KRZI



アップロード日: 2010/07/31
A few minutes of quietude all alone at Enko-ji Temple, Kyoto. Then, a listen at the suikinkutsu at this temple. A suikinkutsu is a very large ceramic pot buried under a water source of some kind, which allows water to slowly drip down through pebbles and into the water in the pot, where the drops resonate with a sound akin to a "fuurin" bell, a sound that is esthetically pleasing, especially in summer.
also, I want you to know that there is a website called "suikinkutsu forum" where you can learn all about them. http://www.suikinkutsu.com/
 
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水琴窟



アップロード日: 2009/07/31
水滴が反響する不思議な音色。
水琴窟の世界に、ようこそいらっしゃいませ。
水の星ならではのおもてなしです、短い時間ですがミステリアスな 音色をお楽しみください。

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松山城二之丸史跡庭園 水琴窟 Water harp

http://youtu.be/aspDzRKFAeU



アップロード日: 2011/03/30
音は別録 Natural sound,Water harp.
Location;Matsuyama Castle Ninomaru Historic Garden
 
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Suikinkutsu Cafe ( Shinnyodo Temple ) Kyoto Japan 2011 Nov 29

http://youtu.be/YBLbdiNNR24



アップロード日: 2011/11/29
Handicap people helping project . Handicap people work in here , baking cakes , serve tea , sell their handmade goods . And their smile are remarkable .

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水琴窟 :Wikipedia

http://ja.wikipedia.org/wiki/%E6%B0%B4%E7%90%B4%E7%AA%9F

ファイル:Shinshō Gokuraku-ji 001.jpg
真正極楽寺の水琴窟


水琴窟(すいきんくつ)は、日本庭園の装飾の一つで、手水鉢の近くの地中に作りだした空洞の中に水滴を落下させ、その際に発せられる音を反響させる仕掛けで[1]手水鉢の排水を処理する機能をもつ[1]。水琴窟という名称の由来は不明である[2][3]。同系統[3]もしくは同義[4]の言葉に洞水門(とうすいもん)がある。伏鉢水門、伏瓶水門ともいう[5]

歴史
『桜山一有筆記』には、小堀政一が18歳の時に以下のような水琴窟を造り、古田重然を驚かせたという逸話が登場する[5]

洞水門深く掘り中に簀子を当て上に石を敷き扨て水門石を並べ縁りも練土にて固め松葉を敷きたり

構造
『桜山一有筆記』には、「洞水門、摺鉢水門は遠州より初まりし事也」と記されている[5]
江戸時代に庭園の設備として用いられるようになり、明治時代には盛んに用いられたが次第に廃れていった[6]1980年代に新聞やテレビ番組で取り上げられたことをきっかけにその存在が広く知られるようになった[3][7]

水琴窟は手水鉢の近くに設けられた地中の空洞の中に手水鉢の排水を落とし、その音が地上に聞こえるように設計される[1]。この時、排水は滴水化して落とす[8]。具体的な過程としては、縦穴を伝って流れ落ちた水が水滴となって空洞の底面に溜まった水に落ち、その際に発せられた音が縦穴を通して外部に漏れる[1]

多くの場合、空洞は瓶を逆さにして地中に埋めることによって作りだされる[3]。空洞の形状には吊鐘形(円柱形、上部は半球形)、銅壺形(角柱形、上部は水平もしくは若干反った形)、龕灯形(円柱形、上部はが大きく反った形)がある[1]東京農業大学教授の平山勝蔵によると、音響面の効果は吊鐘形が最も大きい[1]。より大きな効果を得るための方法としては吊鐘形の空洞を二重に設ける、空洞の側壁の裏側に隙間を造り出すといった方法がある[1]。空洞の幅と深さの関係のバランスによって音の質に違いが生じる[9]。空洞の側面および上部は石・陶器・金属などによって造られ[9]、側面には土留が設置される[1]。底部は丸小石、割石、煉瓦、瓦などによって造られる[9]。滴音の反響を大きくするには底部に水を溜める工夫をする必要がある[9]。空洞の上部には水を落とし、さらに音を空洞の外部に漏らすための縦穴をあける[1]。平山勝蔵はこの縦穴の寸法について、「内法3cm、深さ3cm」が最適としている[9]。水が空洞の壁を伝って流れ落ちないようにするため、縦穴の下端には水切りを用意する必要がある[9]。縦穴の上部は方形または円形かつすり鉢状に整形される。この部分は流れ落ちる水の量および勢いが必要以上のものとなることを防ぐための堤防の機能をもち、滴音が一定に保たれる[10]

伝統的な水琴窟は茶室前の蹲踞(つくばい)に併設されることが多い。空洞の中に溜まる水の量を一定に保つ(溜まり過ぎた水を排出する)ため、底には排水管が設けられる[11]。瓶を使用する場合、その底(空洞の頂上部)には穴が開けられ、地上から水を導くための管が取り付けられる[12]


水琴窟の音は、地中に作りだされた小さな空洞の中に水滴を落とした際に発生する音で、音を空洞内で反響させ、地上に漏らしたものである[21]。音が小さい場合、聞くための竹筒などを設置してある場合もある。
平山勝蔵によると、水琴窟の音は底部に溜まった水の深さに影響される。平山は深さが深ければ「静的な深みのある音」が、浅ければ「騒的な軽い音」が出、水琴窟内部の空洞の高さの1/10ほど水が溜まった際に「清楚にして中和せる」、最良の音が出る[9][22]。また、水滴が底部の中心部に落ちると「正確にして且豊か」で、中心から外れるほど「繁雑にしてかつ貧しきものとなる」[9]
瓶を用いる場合、天井入り口周辺の裏側にわざと規則的に凹凸が作ることによって、より大きな水滴ができる。大きな水滴が落ちる時に生じる、従水という「小さな水滴」が「大きな水滴」に追随して共に落ちていく事で、大きな水滴が水面に生んだ椀状ドームの中に小さな水滴が落ちて、ドームと瓶の中で音が反響し、より綺麗な音が鳴るとされている。
水滴の落ち方にはいくつかの種類がある。まず、間欠的な落ち方と連続的な落ち方があり、間欠的な落ち方には滴水の間隔が1秒ほどのもの(短間欠的点滴)と2秒以上のもの(長間欠的点滴)とがある[8][23]。また、水滴が1箇所から落ちる場合(一条点滴)と2箇所または3箇所から落ちる場合(二条点滴、三条点滴)とがある[23]。これらは水量で調整される。
水琴窟の音は「極めて静穏な庭園」において、縦穴の上部から半径2m以内の地点で明瞭に、半径4m以内の地点で比較的明瞭に聞き取ることができる[8]


音声ファイル
Suikinkutsu-LS100109.ogg 円光寺(京都府京都市)の水琴窟の音ヘルプ / リンク
Suikinkutsu-LS100112.ogg 円光寺の水琴窟の音ヘルプ / リンク
Suikinkutsu-LS100128.ogg 退蔵院(京都府京都市)の水琴窟の音ヘルプ / リンク
Suikinkutsu recording.ogg 黄梅庵(大阪府堺市)の水琴窟の音ヘルプ / リンク
Suikinkutsu5740.ogg 華厳寺(岐阜県揖斐郡揖斐川町)の水琴窟の音ヘルプ / リンク

外部リンク
水琴窟ネット-KYOTO JAPAN
水琴窟の総合プロデュース/ティーズ・コーポレーション
岩崎城公園水琴窟(愛知県日進市)
水琴窟
水琴窟を楽しむ
日本水琴窟フォーラム
水琴窟工房 長棟造園

最終更新 2013年3月21日 (木) 02:12

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Suikinkutsu

http://en.wikipedia.org/wiki/Suikinkutsu

A suikinkutsu (水琴窟?, literally "water koto cave") is a type of Japanese garden ornament and music device. It consists of an upside down buried pot with a hole at the top. Water drips through the hole at the top onto a small pool of water inside of the pot, creating a pleasant splashing sound that rings inside of the pot similar to a bell or a Japanese zither called koto. It is usually built next to a traditional Japanese stone basin called chōzubachi, part of a tsukubai for washing hands before the Japanese tea ceremony.

Traditional construction
Constructing a suikinkutsu is more difficult than it looks, because all components have to be finely tuned with each other to ensure a good sound. The most important piece of a suikinkutsu is the jar, the upside down pot buried underground. Initially, jars that were readily available for storage of rice or water were utilized for the construction of a suikinkutsu. Both glazed and unglazed ceramic jars can be used. Recently, metal suikinkutsu have also become commercially available. Unglazed jars are considered best, as the rough surface aids in the building of drops. The height ranges from 30 cm to 1 m, and the diameter from 30 cm to 50 cm. The hole at the top has a diameter of circa 2 cm. Similar to a bell, the jar of a good suikinkutsu will ring when struck. A jar producing a good sound will create a good sounding suikinkutsu. Similarly, a cracked jar, like a cracked bell, will not produce a good sound.

The suikinkutsu usually rests on a bed of gravel underground. The base underneath the jar is sometimes mortared to keep the water, and sometimes consists only of soil as for example clay. The drainage pipe makes sure that the water level in the suikinkutsu does not rise too high. Sometimes ceramic tiles are also used on the sides of the jar. Fist size stones are on top of the suikinkutsu to cover the jar completely. Traditionally suikinkutsu are always found near a hand wash basin chōzubachi used for the Japanese tea ceremony, and the suikinkutsu is buried between the basin and the stepping stone next to the basin. The designs and materials used for a suikinkutsu also vary widely, often depending on the local region.
Usually, only a single jar is buried underneath a chōzubachi Japanese stone basin. However, in some rare cases there may also be two suikinkutsu adjacent to each other in front of the same chōzubachi. Such a double installation can be found for example in front of the Iwasaki Castle, Nisshin city, Aichi Prefecture, in the campus of the Takasaki Art Center College, Takasaki, Gunma prefecture, or in Kyoto University, Kyoto. However, having two openings about 50 cm apart means that it is difficult to cover the ergonomic best spot for washing hands with both openings. Thus, the creation of the sound is usually done intentionally by splashing water over the two designated spots, rather than accidentally by washing hands. Suikinkutsu with more than two jars may also be possible, although no reference for this is available.
 

See also
Shishi odoshi

References
Suikinkutsu "Water Chimes"
Jem Finer on his new composition - The Guardian

External links
What is a Sui-kin-kutsu?
Suikinkutsu Construction Details
Japan Suikinkutsu Forum
Suikinkutsu-inspired sculptures from American artist Ungenda

This page was last modified on 20 February 2013 at 13:41.

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Suikinkutsu Construction Details

http://www.jgarden.org/features.asp?ID=15

Last Updated: 5/20/2000

The suikinkutsu is usually built in conjunction with a chozubachi or tsukubai water basin arrangement. When the stone basin is used, water flows underground into a ceramic echo chamber partly filled with water. The sound of water resonates, is amplified, and is reflected back to the garden above. The construction of this chamber is extremely complex and involves balancing the amount of water, shape, material and size of the chamber, diameter of the opening and size of the pipe leading away.

It is thought this technique developed concurrently with the chozubachi in the mid-Edo period. The suikinkutsu enjoyed a period of popular revival during Meiji (1868-1912) before almost disappearing. The present word, literally meaning "water harp chamber," was also coined at this time. The suikinkutsu has enjoyed a second revival in recent years, often being constructed without the stone basin above, simply to be enjoyed for echoing sound of dripping water. Yoshikawa points out, however, that these are not really suikinkutsu in a strict sense as suikinkutsu are always auxiliary to tsukubai. In other words, the sound is thought to be pleasing precisely because the source is not readily apparent. This tension is lost if the suikinkutsu itself becomes the main attraction.



For further reference:

Hirayama Katsukura, "Suikinkutsu ni tsuite," Zoen Zasshi, 1959, v. 22, no. 3. Yoshikawa Isao, Elements of Japanese Gardens, trans by Christopher Witmer, Tokyo: Graphic-sha, 1990, pp 93-94. Tokyo Nogyo Daigaku Zoen Gakka, Zoen Yogo Jiten, Tokyo: Shokokusha, 1985, p 281.

 ©1996-2002, Robert Cheetham; ©2013 Japanese Garden Research Network, Inc.
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American Suikinkutsu - public art at Cascade Valley Hospital in Arlington, WA  

http://youtu.be/t-Z6fsiPN9o



アップロード日: 2010/05/21
Artists: Tom Mattausch and Garth Murray
Media: concrete, blown glass, steel, water

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